ورود شما را به پایگاه اینترنتی امدادگران ایران خیر مقدم عرض می نماییم . جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید . جهت عضویت اینجا کلیک کنید.
تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران
آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران (http://www.emdadgar.com/forum)
+-- انجمن: نجات (/forumdisplay.php?fid=3)
+--- انجمن: سایر مباحث امدادونجات (/forumdisplay.php?fid=20)
+--- موضوع: آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) (/showthread.php?tid=1174)

صفحه‌ها: 1 2


آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) - rescue - 2010/07/05 05:37 PM

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت دوستای گلم
فایل پیوستی رو که واستون گذاشتم موضوع کنفرانسمون تو دانشگاه بود یادش بخیر چه زود میگذره
امیدورام واستون جالب باشه
موفق باشین در پناه حق
خاطرات یک آتش نشان



RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - emdadgar_shahed - 2010/07/05 06:35 PM

یه نکته در خصوص نجات از آسانسور
کلید درب های آسانسور را معمولا به دست نگهبانی هر ساختمان و یا مجموعه ای که آسانسور دارد تحویل می دهند
پس در صورتیکه نیاز به نجات از آسانسور شدید می تونید جهت باز کردن درب آسانسور به نگهبان و با متصدی مربوطه آن مراجعه کنید.


RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - emdadgar_shahed - 2010/07/05 06:42 PM

موقعی که خدمت سربازی بودم . یه روز ظهر بعد از ساعت اداری تو اداره محل خدمتم مونده بودم که صدایی شبیه برخورد شئی به آهن شنیدم. صدا خیلی بلند و نامنظم بود.
سریع از اتاق بیرون اومدم و دنبال صدا رفتم .
متوجه شدم یکی از پرسنل اداره در آسانسور گیر کرده بود. ظاهرا برق قطع شده بود و ساختمان بدلیل نداشتن بر اضطراری مابین دو تا از طبقات گیر کرده بود.
بعد از پرسیدن حال و احوال اون بنده خدا رفتم سراغ نگهبان اداره و درخواست کلید های آسانسور را کردم . خوشبختانه اونا کلید داشتن . کلید را گرفتم و بعد از بازکردن درب آسانسور اون کارمند اداره را بیرون آوردیم . شانس اورده بود که آسانسور به اندازه یک نفر از بین در و دیوار فاصله داشت و گرنه اون بنده خدا مجبور میشد تا وصل شدن جریان برق شهری تو آسانسور بمونه و یا به خاطر نداشتن تجهیزات مطاحم دوستان آتش نشان بشیم .
خلاصه اینم از ماجرای نجات از آسانسور ما در دوران خدمت سربازی


RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - rescue - 2010/07/05 08:32 PM

سلام دارم خدمت دوست عزیزم امدادگر شاهد
یک نکته رو در حوادث آسانسور باید خدمتتون عرض کنم که
اولین کاری رو که باید انجام بدیم
قطع جریان برق
آسانسور ها همه داروی تابوی برق و مدار فرمان هستند(تو فایل پیوست تصاویر و درج کردم)
و اکثر مواقع این تابلو ها در اطاقک آسانسور که بر روی پشت بام وجود دارد
پس ابتدا باید جریان برق قطع شود و سیستم آسانسور رو از حالت فرمان الکتریکی خارج کرده و آسانسور رو به اصطلاح دستی کنیم
ینی کابین درون چاهک با نیروی ما بالا و پایین برود
علت این کار:
اگر جریان برق قطع نشود و ما اقدام به عملیات نجات کنیم احتمال عمل کردن سنسورها و یا به حرکت در آمدن کابین داخل چاهک وجود دارد
که این خودش حادثه ساز است و حادثه داشتیم که متاسفانه برق آسانسور قطع نشده و حین خارج کردن فرد محبوس شده از داخل کابین ، سنسور عمل و کابین به حرکت افتاده و متاسفانه فرد محبوس شده در دم جان باخته(دو نیم شده)
پس همیشه یادمون باشه که کلید برق اصلی آسانسور را قطع کنیم حتی در مواقعی که برق ساختمان قطع شده .
مرحله دوم .- حالت اول
به طبقه ای که احتمال میدیم کابین در انجا متوقف شده رفته و درب آسانسور (دقت کنین منظورم درب کابین نیست ،دری که به ساختمان متصله) را باز می کنیم .
درب را باز می کنیم اگر کابین روبرویمان بود یک جک(پایه حمایت) در زیر کابین قرار می دهیم(جهت جلوگیری از حرکت کابین ب)ه سمت پایین.
از فرد محبوس شده می خواهیم که جلو درب بیاید
دستش را میگیریم و با یک حرکت او را به بیرون میکشیم.
حالت دوم
حالتی است که ما درب را باز می کنیم و کابین رو نمی بینیم
در اینجا ما برای شناسایی موقعیت کابین هیچ وقت نباید سرمون رو داخل چاه اسانسور کنیم هیچ وقت(اگه کابین بالا باشه احتمال سقوط کابین وجود دارد)
تو پرانتز عرض کنم که کابل های آسانسور از 3 رشته شرو میشن
یک طرف این آسانسورها به کابین متصلند و یک طرف دیگه به وزنه تعادل
کابل هایی که به دیواره چاه نزدیکند کابل های متصل به وزنه تعادل هستند و کابل هایی که در مرکز چاه قرار دارند کابل های متصل به کابین می باشند .

پس هیچ وقت سرمون رو داخل چاهک نمی کنیم .
ما از تعداد رشته های کابل خیلی راحت میتونیم موقعیت کابین رو مشخص کنیم .
اگر ما درون چاهک فقط یک سری کابل که به دیواره چاه نزدیکند میبینیم این به این معناست که وزنه تعادل پایین تر از ماست و کابین در بالا قرار دارد
اگر کابل هایی که ما بینیم در مرکز چاهک هستند کابل های متصل به کابینند و این یعنی که وزنه تعادل در بالا قرار دارد و کابین در پایین
خب الان ما میتونیم موقعیت کابین رو درون چاهک مشخص کنیم
بعد از مشخص شدن موقعیت کابین
نجاتگر 1 میره بالا (اطاقک بالای پشت بام)
با هماهنگی باید کارا انجام بشه
دستگیره که تو تصویر با رنگ ابی مشخص کردم به چپ یا راست میچرخونه

[تصویر:  asansor1.jpg]

این چرخش باعث میشه که لنت های ترمز درگیر شده رو آزاد میکنه
پس نجاتگر 1 باید دستگیره رو به طرفین بچرخونه تا لنت های درگیر شده آزاد بشه . در همین حین نجاتگر 2 چرخ و فلک رو با دست به حرکت در میاره(تو تصویر با فلش زرد رنگ مشخص کردم)

[تصویر:  asansor2.jpg]

حال نجاتگر 3 که ورودی درب ایستاده
و زمانی که کابین جلو درب رسید باید با نجاتگران درون اطاقک(ارتباط با واکی تاکی)در تماس باشد و درخواست توقف (چرخش چرخ وفلک) بده .
وقتی که کابین جلو درب متوقف شد
ابتدا یک جک(پایه حمایت) زیر کابین قرار میدیم و نفر رو به شیوه ای که در بالا اشاره کردیم از داخل کابین خارج می کنیم.
این شیوه ای که توضیح دادم رهاسازی در بهترین حالتی که فرد محبوس شده را رها سازی کنیم . (حالت های دیگری امکان دارد بوجود بیاید که شرایط عملیات را دشوار تر نماید . به طور مثال کابین درون چاهک سقوط کرده که با تیفور باید عملیات بالاکشی را انجام دهیم که انشاالله در پست های بعدی خدمت دوستانم هستم)
عزیزان منو ببخشین اگه نکته ای رو از جا انداختم
محبت کنین با اشتراک گذاری مطالبتون و راهنمایی هاتون من و دیگر دوستان رو کمک کنین تا بتونین در حوادث موثرتر از همیشه واقع بشیم .
----------------------------------
فقط یک نکته در رابطه با کلید درب آسانسور ها
خدمتتون عرض کنم که سازمان های امداد و نجات باید این کلید ها را در اختیار داشته باشند . تا خیلی سریع بتونن عملیات نجات را اغاز کنند

اگه جایی از مطالب مبهم بود منو ببخشین چون خیلی سریع تایپ کردم و راستش وقت کم آوردم.سوال بفرمائین تا جایی که بتونم من و یا دیگر دوستان حتماً در خدمتتون هستیم.
یا حق

خاطرات یک اتش نشان



RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - emdadgar_shahed - 2010/07/06 06:56 PM

سلام
مساله نصف شدن ... Icon_smile_dream Icon_smile_blackeye Icon_smile_silly icon_smile_worried
راستش چند سطری تایپ کردم تا این مساله را بیان کنم که چرا با این همه خطر این کار را انجام دادم ، با خودم گفتم اصل همینه که شما فرمودید و خلاف اون یک ریسک و حماقتی بیش نیست.
عدم دسترسی ما به پشت بام و اینکه آسانسور در بالا قرار داشت و با فاصله ای که بین دیوار و درب قرار داشت و سرعت عمل بالا و اطلاع به فرد گرفتار در آسانسور جهت عکس العمل سریع این کار انجام گرفت که در کل ریسک بزرگی بود.
ممنون از توضیح کاملی که دادید

--------------------------
یه نکته دیگه اینکه اگه زحمت نیست در مورد زلزله، آتش سوزی که گرفتاری مصدومین در آسانسور زیاد پیش میاد و عدم اطلاع امدادگران و نجاتگران (به جز سازمان آتش نشانی) در خصوص نحوه نجات مصدومین توضیحات تکمیلی دیگه ای که صلاح می دونید بیان کنید . (حالتهای عادی و خاص)
Icon_smile_rose Icon_smile_kisses


RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - rescue - 2010/07/11 07:35 AM

سلام
شرمنده که اینقدر دیر شد
راستش من شیراز بودم (واسه پیمایش دره رغز)
-----------------
ممنون میشم سوالتون رو یک بار دیگه عنوان کنین(روشن تر و واضح تر)Icon_smile_blush


RE: آسانسور(ریل ها – کابین – کابل های فولادی) - emdadgar_shahed - 2010/07/11 12:40 PM

سلام
حیف شد اگه می دونستم شیرازید برنامه ای می گذاشتیم تا با شما و بروبچ سایت و وصال ملاقاتی داشته باشیم.امیدوارم هر جا هستید پیروز و موفق باشید.
---------------------------------
در مطلب بالا می خواستم بگم با توجه به تجربیات شما و حوادثی که سوانحی همچون زلزله و آتش سوزی مواردی که باید در خصوص آسانسور باید رعایت کرد بیان کنید .
مثلاً جایی شنیدم در آتش سوزی ساختمان اگه درب آسانسور را باز بگذاریم حرارت ، گرما و دود می تونه خیلی سریعتر به ساختمان های دیگه منتقل بشه ، یا مثلا در آتش سوزی اگه در آسانسور بودیم چه کار باید انجام داد؟ و ...
و نقل این جور مباحث ...
ممنون


RE: آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) - rescue - 2010/07/11 03:53 PM

سلام .
خوبین؟
راستش تو شیراز از جلو جمعیت هلال احمر عبور کردیما
می خواستم یه سر بزنما
اما نمی دونستم سراغ چه کسی رو باید بگیرم
تقصیر من بود
از قبلش باید با شما هماهنگ میکردم
شرمندم.
یه سری اطلاعات در رابطه با سوالی که داشتین ادامه مطلب درج میکنم
اگر کفایت نکرد بازم تا جایی که توان داشته باشم در خدمتیم
امدادگر تو کارش نه نمی یاره
-----------------------------------------
در رابطه با سوالی که داشتین باید بگم در اغلب آتش سوزیهای ساختمانها ،آسانسور هامیتوانند نقش حیاتی در تخلیه ساختمان و نجات افراد داشته باشند . هنگام وقوع حریق در تمام یا قسمتی از ساختمان مشکلات تخلیه خصوصا برای سالمندان و بیماران پیش می آید. در ساختمانهای مدرن سیستم کنترل آتش نشان به سیستم کنترل آسانسور اضافه می شود. در کشورهای پیشرفته این امر برای ساختمانهای با ارتفاع ۲۸ متر یا بلند تر الزامی است. با فعال شدن سیستم تشخیص دود یا آتش ، کابین به طبقه همکف هدایت شده و متوقف می شود و فقط با کنترل آتش نشان به کار ادامه میدهد.

اگر یکی از آسانسورها ضد آتش انتخاب شود شرایط زیر در آن رعایت میگردد:

* چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل میکند و لذا راهرو طبقات باید توسط درهای ضد آتش مجهز گردد تا از نفوذ آتش و دود به چاه آسانسور جلوگیری کند.
* درپائین ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی خاصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته میشود تا در مواقع آتش سوزی و نفوذ دود به چاه ، هوای تازه از داکت وارد شود.
* داکت فوق باید محفظ باشد و حیوانات و انسان نتوانند از آن وارد چاه شوند.
* کابل تغذیه برق آسانسور باید مستقل باشدتا چنانچه در اثر آتش سوزی اتصالی برق منجر به قطع برق گردد سیستم برق آسانسور همچنان متصل و فعال بماند.
* وسائل اطفاء حریق در موتورخانه باید خاص خاموش کردن حریق ناشی از تجهیزات آسانسوری باشد.
* انبار کردن و یا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال در چاه و موتورخانه یا چاله پایین ممنوع است.
* درصورتیکه دیواره چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شده باشند، باید درهای لولایی همان درجه و درهای اتوماتیک حد اقل نصف آن درجه بندی را دارا باشند.

برق اضطراری
درصورتیکه برق اضطراری برای یک ساختمان ضروری تشخیص داده شودباید حد اقل یک آسانسور در آن ساختمان از برق اضطراری تغذیه شود و این خط باید بتواند هر یک از آسانسور های دیگر را به انتخاب تغذیه نماید. این سیستم باید به طور خودکار فعال شود.

اتصال زمین
اتصال زمین مناسبی طبق مقررات ملی بایستی در نظر گرفته شود.
در اینجا نحوه ایجاد یک نوع اتصال مناسب برای مشترکان با کنتور ۲۵ آمپر ۳ فاز بیان میشود:

یک لوله گالوانیزه یک اینچ(لوله آب) در زمین به صورت قائم دفن شود. حد اقل ۲ متر از لوله باید در زمین بکر باشد.لوله باید یکپارچه و سالم باشدو درزمان نصب هیچگونه خراشیدگی و زنگ زدگی و قری نداشته باشد. ابتدا حد اقل ۲ متر زمین گود شود و لوله را در وسط آن قرار داده چاه را با پنج لایه پودر زغال و ۵ لایه نمک سنگ خرد شده و سرند شده به تناوب پر کنیدو آن را بکوبید. ضخامت هر لایه ۱۵ سانتیمتر . بعد از آن چاه را با خاک سرند شده به صورت لایه لایه پرکنید.و هر لایه را بکوبید.سر لوله باید حد اقل ۲۰سانتیمتر از زمین بیرون باشدو دور آن چاهکی به ابعاد ۳۰*۳۰*۳۰سانت با آجر درست شود. این چاهک باید همواره خالی باشدو درب داشته باشدو گاهی درآن آب ریخته شودتا از لوله به پائین نفوذ کند و زمین را مرطوب نگهدارد.
سیم های ارت را با بست غیر آلومینیومی محکم به لوله متصل نمایید

استاندارد های ایمنی آسانسورها و پله های برقی رعایت مقررات زیر را جهت حفاظت آسانسور ها در مقابل آتش سوزی الزامی می دانند:

* دیواره های داخلی چاه آسانسور به طور سراسری و در تمام ارتفاع باید از مصالح مقاوم در برابر حریق ساخته شده و حداقل ۲ ساعت مقاومت در برابر آتش سوزی داشته باشد.
* ورودی چاه آسانسور باید مجهز به درهای محافظت شده در برابر آتش با ۱/۵ ساعت مقاومت در برابر آتش باشند.
* موتورخانه آسانسور نیز باید دارای دیوار مجزا و از مصالح غیر قابل اشتعال با ۲ ساعت مقاومت در برابر آتش احداث شود.
* در ورودی موتورخانه نیز بایستی دارای حداقل یک ساعت مقاومت در برابر آتش باشد.
* چاه آسانسور حتما در خارج از باکس پلکان طراحی گردد.
* در کابین و درهای طبقات آسانسور از نوع دولته ای (دو در) اتوماتیک تلسکوپی انتخاب و اجرا شود.
* آسانسور در طبقات غیر مسکونی مجهز به محوطه پیش ورودی (لابی) باشد.
* در لابی بایستی به راه خروج یا پله فرار دسترسی مناسبی فراهم شده باشد تا افرادی که از آسانسور خارج می شوند بتوانند از آن استفاده نمایند.
* دور بندی آسانسور و پلکان در طبقات همکف و زیر زمین با مصالح مقاوم حریق الزامی است.
* تمام لابی های آسانسور باید بدون مانع و درهای قفل دار باشند.
* در صورت فعال بودن آسانسور آتش نشانی باید امکان استفاده از آن در طبقات امن (حفاظت شده) وجود داشته باشد.
* مولد برق اضطراری برای حداقل یکی از آسانسور های آتش نشانی در نظر گرفته شود.

خاطرات یک اتش نشان


RE: آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) - emdadgar_shahed - 2010/07/11 04:53 PM

سلام ، راستش خیلی وقته دیگه هلال احمری نیستم و توفیق عضویت در دوگروه به حمدالله صمیمی و تخصصی دیگه به نام های جمعیت امدادونجات وصال و جمعیت امدادگران ایران را پیدا کردم. شیراز اومدید خوشحال میشیم بهمون سر بزنید.
----------------------------------------------------
فوق العاده بود Icon_smile_applause Icon_smile_applause Icon_smile_applause Icon_smile_applause Icon_smile_applause
با یک تیر چند نشون . اطلاعات ایمنی ، مهندسی آسانسور ، نحوه اتصال به زمین و ...
بینهایت سپاس بابت توضیحات کاملی که دادید. ممنون Icon_smile_kisses Icon_smile_rose emdadgar_smiley


RE: آسانسور ( ریل ها – کابین – کابل های فولادی ) - rescue - 2010/07/11 06:44 PM

سلام
اختیار دارین
وظیفمونه
اما متاسفانه فکر کنم بعضی از دوستان بیشتر دوست دارن خواننده باشن تا اینکه مطالبشون رو به اشتراک بذارن
موفق باشین

خاطرات یک اتش نشان