ورود شما را به پایگاه اینترنتی امدادگران ایران خیر مقدم عرض می نماییم . جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید . جهت عضویت اینجا کلیک کنید.
تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران
آیا افراد دیابتیک (مبتلا به بیماری قند) مجازند به ارتفاعات صعود کنند؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران (http://www.emdadgar.com/forum)
+-- انجمن: کوهنوردی (/forumdisplay.php?fid=6)
+--- انجمن: کوهنوردی و نجات در کوهستان (/forumdisplay.php?fid=9)
+--- موضوع: آیا افراد دیابتیک (مبتلا به بیماری قند) مجازند به ارتفاعات صعود کنند؟ (/showthread.php?tid=1782)



آیا افراد دیابتیک (مبتلا به بیماری قند) مجازند به ارتفاعات صعود کنند؟ - rescue - 2011/01/10 11:56 AM

دیابت یکی از بیماریهای شایع در جمعیت جهانی از جمله در کشور ماست. از نظر آمار رسمی انجمن دیابت ایران حدود ۷ تا ۱۰ درصد ایرانیان یا مبتلا به این بیماری بوده و یا در معرض ابتلا به آن هستند و یا از وجود این بیماری در خود اطلاعی ندارند. قاعدتا این بیماری در بین کوهنوردان نیز از شیوع کمتری برخوردار نیست. این افراد قاعدتا از خود میپرسند آیا مجاز به پرداختن به ورزش کوهنوردی هستند یا نه و چه خطراتی می تواند آنها را تهدید کند؟.

نکات قابل توجه در بیماری دیابت و ارتباط آن با ورزش کوهنوردی:

هر نوع ورزش از جمله ورزش کوهنوردی باعث میشود مقدار انسولین بیشتری در بدن ترشح شود ومیزان قند خون کاهش بیشتری یابد.

همچنین ورزش باعث عملکرد بهتر کبد میشود.

ورزش کوهنوردی باعث بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن نظیر دستگاه های عضلانی - اسکلتی، کلیه و مجاری ادرار، گوارشی، غدد درون ریز و ... میشود.

مشکل اصلی در دیابت میزان بالای قند خون بیمار است.

فعالیت ورزشی مداوم و کوهنوردی مستمر میتواند در کنترل قند خون موثر باشد.

در برنامه های ورزشی و کوهنوردی مستمر در بیماران دیابتی واکنش شدید انسولین در بدن از بین میرود. زیرا با ورزش عضلات و کبد عادت میکنند گلیکوژن بیشتری ذخیره کنند.

فواید ورزش کوهنوردی در بیماری دیابت:

الف- یکی از راه های کمک به کنترل بیماری دیابت کنترل وزن و کاهش وزن اضافی است و کوهنوردی از طریق کمک به کاهش وزن سبب کاهش مقدار گلوکز خون می شود.

ب- کوهنوردی با افزایش سوخت وساز بدن مقاومت سلولها به انسولین راکم میکند و باعث کارایی بیشتر آن میشود، پس میتواند سبب بهبود کنترل قند شود.

ج- کوهنوردی احتمال تصلب شرائین وبروز بیماریهای عروق (نظیر سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی عروقی، فشارخون بالا و ...)را کاهش میدهد. در نتیجه بر طول عمر افراد دیابتی می افزاید (البته در صورتی که بصورت مداوم و منظم به ورزش بپردازند).

د- بهبود وضعیت روانی بیمار. یکی از عللی که بیماران مبتلا به دیابت بصورت باور غلط آن را قبول می کنند این است که بعنوان یک بیمار توانایی انجام فعالیت های ورزشی را ندارند و این می تواند اثر روحی روانی منفی روی آنان بگذارد در نتیجه به مرور زمان دچار افسردگی و کاهش کیفیت زندگی و عدم لذت از زندگی می شوند. ولی اکر این باور را داشته باشند که همچون افراد عادی ولی با رعایت اصولی ساده می توانند زندگی و ورزش کنند خود می تواند به بهبود وضعیت روانی آنان کمک کند.

ه- کمک به کاهش میزان چربی های خون

ی- کمک به کاهش فشار خون

ل- افزایش حساسیت به انسولین ودر نتیجه کاهش نیاز به انسولین برای مصرف قند (انرژی) در عضله

نکات مهم پرداختن به ورزش کوهنوردی در بیماران دیابتی:

1- انجام ورزش روزانه و کوهنوردی مستمر.

2- بررسی میزان قند خون و در صورت امکان قبل و بعد از ورزش ،کوهنوردی و خصوصا کوهنوردی سنگین.

3- همراه داشتن غذای کافی (خصوصا مواد قندی) برای نگه داشتن سطح قند خون در حد متعادل خصوصا در طول کوهنوردی سنگین.

4- نوشیدن آب و مایعات غیر قندی کافی در طی ورزش وبعد از آن .

5- هشدار: زمانی که دچار درد قفسه سینه یا درد شدید در ناحیه پا شدید ورزش را متوقف کنید.

6- پاها را قبل وبعد از هر بار کوهنوردی از نظر بریدگی ها، قرمزی و تاول کنترل کنید(ترمیم بافتی در بیماری دیابت با تاخیر انجام می شود) .

7- از پیاده روی طولانی و پیمودن مسافت های زیاد که تاول زدن وسایر آسیب ها به پا را افزایش می دهد، خودداری نمایید.

8- از جوراب های نخی استفاده فرمایید.

9- از کفش های راحت استفاده نمایید تا احتمال آسیب رساندن به پاها به حداقل برسد.

10- ورزش را روزانه و در ساعت های معین به ویژه زمانی که سطح قند خون در حداکثر میباشد انجام دهید.

11- بهترین برنامه در سطح شهر و تمرینات کوتاه مدت، نرمش صبحگاهی بعد از صبحانه به مدت 10 دقیقه در فضای آزاد یا در اتاق با پنجره باز است.

11- قبل از کوهنوردی یک غذای سبک مانند یک عدد میوه یا یک ساندویچ پنیر میل نمایید.

12- کوهنوردی را بصورت آهسته شروع نمایید.

13- در طی و حین انجام کوهنوردی سنگین خوردن غذای ساده همچون یک عدد میوه، یک لیوان آب میوه ومواد قندی مانند شکلات ضروری است.

14- اگر میزان قند خون بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر باشد هرگز ورزش نکنید، زیرا فعالیت ورزشی در این حالت برعکس سبب تشدید افزایش سطح قند خون می شود.

15- اگر قند خون شما کمتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر است میتوانید به کوهنوردی بپردازید.

16 چنانچه پیش از ورزش دچار خستگی بی علت، کسالت، گیجی، تنگی نفس یا تپش قلب، تهوع و یا هرگونه احساس مبهم و ناخوشایندی هستید ورزش نکنید.

17- در صورتی که قصد دارید کوهنوردی سنگین انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

18- از انجام کوهنوردی خشن بپرهیزید. در صورت پرداختن به ورزش سنگنوردی از پاهای خود بیشتر مراقبت کنید.

نکات زیر را حتما بخاطر بسپارید:

1- سعی کنید بتنهایی به کوهنوردی نپردازید.

2- اطرافیان خود و همنوردان خود رادر جریان بیماری دیابت خود قرار دهید.

3- هرگونه علائم کاهش قند خون را جدی بگیرید.

4- همیشه مواد قندی بهمراه داشته باشید.

5- پاهای خود را قبل، حین و بعد از کوهنوردی مورد بررسی قرار دهید.

6- قبل از شروع کوهنوردی مقداری مواد قندی مصرف کنید.

7- با پزشک خود در خصوص کاهش انسولین تزریقی در روز کوهنوردی و روز بعد از آن مشورت کنید.

8- وزن مناسب داشته باشید.

9- سالیانه قلب و عروق، کلیه ها و چشم های خود رابوسیله پزشک معاینه نمایید.

10- بدنبال نشاط و آرامش در زندگی خود باشید.

بطور خلاصه اینکه:(سفارشات کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی)

ارتفاع به طور خاص به نظر نمي رسد تأثيري روي ديابت افراد داشته باشد. و بیماران ديابتي بسياري از تعطيلات خود را در ارتفاع سپری می کنند. گرچه فعاليت بدني شديدتر ممكن است نياز بدن بر انسولين را كاهش دهد و خطر هيپوگليسمي یا کاهش بیش از حد قند خون وجود دارد. هم بيمار و هم همراهانش وهمنوردانشان بايد از خطرات کاهش و افزایش بیش از حد قند خون آگاه باشند و بدانند در نبود امداد پزشكي چگونه بايد اين مشكلات را تشخيص دهند و درمان كنند.

همیشه سربلند و سلامت باشید.

تدوین : دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی