ورود شما را به پایگاه اینترنتی امدادگران ایران خیر مقدم عرض می نماییم . جهت استفاده از تمامی امکانات سایت باید عضو شوید . جهت عضویت اینجا کلیک کنید.
تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران
موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالارگفتمان پایگاه اینترنتی امدادگران ایران (http://www.emdadgar.com/forum)
+-- انجمن: متفرقه (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- انجمن: متفرقه :: عمومی (/forumdisplay.php?fid=19)
+--- موضوع: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ (/showthread.php?tid=2947)



موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - emdadgar_shahed - 2011/10/03 05:15 AM

مؤسس واقعی فیس‌بوک Face Book کیست؟!
مارک زوکربرگ ملقب به «ارباب» یکی ازعوامل سیا و مدیر «برنامه فیس‌بوک» سیا معرفی شده است. این گزارش همچنین موید آن است که سازمان جاسوسی آمریکا به خاطر کار فوق‌العاده زوکربرگ در پیاده‌سازی برنامه فیس‌بوک، به وی مدال تقدیر اعطا کرده است.
فیس‌بوک نام شبکه‌ای اجتماعی است که بی‌شک اکثر کاربران اینترنت حداقل با نام آن آشنا هستند. اهمیت و کارایی این شبکه اجتماعی در گرد هم آوردن افراد و نیز به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاملاً مشخص است. به همین خاطر شاید بهتر باشد تا این شبکه اجتماعی، مؤسس آن، و برخی مسائل پشت پرده آن را بهتر بشناسیم.
[تصویر:  33944_509.jpg]
مارک زوکربرگ ملقب به «ارباب» یکی ازعوامل سیا و مدیر «برنامه فیس‌بوک» سیا معرفی شده است. این گزارش همچنین موید آن است که سازمان جاسوسی آمریکا به خاطر کار فوق‌العاده زوکربرگ در پیاده‌سازی برنامه فیس‌بوک، به وی مدال تقدیر اعطا کرده است.
[تصویر:  33942_386.jpg]
حال با توجه به برخی مدارک موجود این سوال پیش می‌آید که آیا زوکربرگ مؤسس و گرداننده اصلی فیس‌بوک است یا اشخاص دیگری؟ اگر وی واقعاً پایه‌گذار فیس‌بوک است چگونه توانسته است دست به تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی آن هم در سطح جهانی بزند؟ و اینکه به طور کلی فیس‌بوک چیست؟ در زیر جزئیات بیشتری در مورد زوکربرگ، فیس‌بوک، و نیز چگونگی پیدایش ایده اصلی انجام چنین کاری ارائه می‌شود.
مشخصات مارک زوکربرگ

مارک زوکربرگ در 14 می 1984 (24 شهریور 1363) در نیویورک به دنیا آمد. هرچند وی در یک خانواده یهودی بزرگ شده است، اما او خود را یک «ملحد» و فردی که به خدا هیچ‌گونه اعتقادی ندارد معرفی می‌کند. پدر وی شخصی به نام ادوارد است که به او در نوجوانی برنامه‌نویسی را آموزش داد.
[تصویر:  33943_517.jpg]
زوکربرگ در دانشگاه هاروارد در رشته علوم رایانه‌ای و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. گفته می‌شود که وی ابتدا در فوریه سال 2004 دست به ساخت فیس‌بوک در خوابگاه دانشجویی خود زد. این شبکه ابتدا برای استفاده دانشجویان هاروارد به وجود آمد تا آنها بتوانند اطلاعات آموزشی و دانشگاهی را بین خود به اشتراک بگذارند، اما سپس توسط هم‌اتاقی‌های وی با دیگر مؤسسات آموزشی آمریکا ارتباط داده شد و در نهایت نیز در سطح شبکه جهانی اینترنت بکار گرفته شد. از این رو، زوکربرگ به عنوان مؤسس وب‌گاه شبکه اجتماعی فیس‌بوک شناخته شده است.
وی در سال 2008 تبدیل به جوانترین میلیاردر جهان شد و در حال حاضر مدیر عامل شرکت فیس‌بوک می‌باشد. بر اساس گزارش سایت فوریس دارایی‌های وی تا مارس 2011 به 13.5 میلیارد دلار رسیده است. مجله تایم نیز او را در سال 2010 به عنوان شخصیت برتر سال برگزید.
همکاری فیس‌بوک با سازمان سیا
با توجه به اظهار نظرات کارشناسان آمریکایی و نیز حتی مقامات سازمان جاسوسی آمریکا سیا، بی‌شک زوکربرگ آلت دست سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار گرفته است تا به کمک وی آنها بتوانند دست به ایجاد نرم‌افزاری برای جمع‌آوری اطلاعات کاملاً شخصی و خصوصی افراد بزنند.
مؤسس ویکی‌لیکس جولین آسانژ اخیراً در مصاحبه‌ای با راشاتودی، فیس‌بوک را «بزرگ‌ترین ماشین جاسوسی‌ای که تا کنون اختراع شده است» نامید.
شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان می‌دارد که فیس‌بوک تقریباً جایگزین تمامی برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیا از زمان راه‌اندازی آن در سال 2004 شده است.
کریستوفر استارتینسکی معاون رییس سیا در این مورد گفته است: «برای سیا این [فیس‌بوک] کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست؛ چرا که در آن کاربران نگرش‌های مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه اقدامات خود را قرار می‌دهند.»
خود مارک زوکربرگ در مورد فیس‌بوک این چنین گفته است: «فیس‌بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل جمعیت است که تا کنون اختراع شده است».
به عقیده تحلیل‌گران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیس‌بوک و فعالیت‌های این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب می‌شود تا سیا در هزینه‌های خود بتواند صرفه‌جویی کند. حتی تقویم و گاه‌نامه موجود در فیس‌بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می‌پردازند به سیا کمک می‌کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.
همچنین از آنجا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، اخیراً در آوریل سال 2011 فیس‌بوک بدون اطلاع‌رسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راه‌اندازی کرده است، یعنی فناوری و نرم‌افزار شناسایی و تشخیص چهره افراد.
بر اساس گزارش شبکه خبری «فکت زون»، با توجه به اهمیت ویژه این شبکه اجتماعی برای سازمان‌های جاسوسی آمریکا، آنچه در حال حاضر باعث نگرانی سیا می‌شود این است که مردم دارند کم کم علاقه خود را نسبت به فیس‌بوک از دست می‌دهند و به شبکه‌های اجتماعی دیگری چون «وان‌بی» ساخت چین، روی می‌آورند.
[تصویر:  33945_105.jpg]
گفتنی است که تاکنون بیش از نیم میلیارد نفر اطلاعات شخصی خود را به صورت رایگان در اختیار شرکت فیس‌بوک قرار داده‌اند. 600 میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی را مردم کشورهای اروپای غربی تشکیل می‌دهند.

برخی مفاد استفاده از فیس‌بوک
نکته جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مفاد و قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی است که اکثر قریب به اتفاق کاربران به هنگام ایجاد حساب کاربری در فیس‌بوک بدون هیچ‌گونه توجهی با جزئیات آن موافقت می‌کنند. اگر نگاهی به مفاد استفاده از فیس‌بوک و اطلاعاتی که شما برای این شبکه ارسال می‌کنید بیندازید،‌ متوجه می‌شوید که تمامی حرکات و اعمال شما در محیط مجازی یعنی اینترنت و یا حتی واقعی، تحت کنترل و رصد می‌باشد.
[تصویر:  33946_193.jpg]
ترجمه برخی از این مفاد در زیر آورده شده است:
ما همچنین انواع دیگری از اطلاعات را از شما دریافت می‌کنیم:
· هر بار که شما با فیس‌بوک تعامل برقرار می‌کنید اطلاعاتی را نیز درباره شما دریافت می‌کنیم، اطلاعاتی مانند زمان بازدید شما از پروفایل شخص دیگر، ارسال پیام به کسی، جستجوی برای یافتن دوست یا صفحه‌ای، کلیک بر روی آگهی‌ها، و یا خرید اعتبارهای مالی فیس‌بوک.
· هنگام ارسال چیزهایی مثل عکس یا فیلم به فیس‌بوک، ما اطلاعات مازاد مربوطه را نیز دریافت می‌کنیم، همانند ساعت، تاریخ، و مکانی که شما عکس یا فیلم مورد نظر را ارسال کرده‌اید.
· ما اطلاعاتی در مورد رایانه، تلفن همراه، یا دیگر وسایل ارتباطی با فیس‌بوک را دریافت می‌کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل آدرس آی‌پی شما، محل، نوع مرورگر مورد استفاده، یا صفحه‌های بازدیدشده توسط شما باشد. به عنوان مثال، ما می‌توانیم محل جی‌پی‌اس شما را تعیین کرده و به شما بگوییم که آیا کسی از دوستان شما در آن حوالی است یا خیر.
· هرگاه شما به بازی، نرم‌افزار، یا وب‌گاهی که از پلتفرم فیس‌بوک استفاده می‌کند و یا سایتی که دارای ویژگی فیس‌بوک است (مانند پلاگین اجتماعی) مراجعه کنید، ما نیز اطلاعاتی در مورد آن دریافت می‌کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعاتی از این جمله باشد: تاریخ و زمان بازدید شما از آن سایت، آدرس آن سایت، یا URLای که در آن قرار دارید، اطلاعات فنی در مورد آی‌پی آدرس، مرورگر، و سیستم عامل مورد استفاده شما، و در صورتی که در فیس‌بوک قرار داشته باشید، اطلاعات کاربری شما.
· گاهی اوقات، ما از شرکای تجاری، مصرف‌کنندگان و دیگر اشخاص ثالث اطلاعاتی را کسب می‌کنیم که به ما (یا آنها) یاری می‌کند تا دست به ارسال آگهی‌ها، درک فعالیت‌های آن‌لاین، و بهبود عملکرد فیس‌بوک بزنیم. به عنوان مثال، ممکن است آگهی‌دهنده‌ای به ما بگوید که شما چه واکنشی را به آگهی موجود در فیس‌بوک یا سایت دیگر نشان داده‌اید تا ما بتوانیم میزان تأثیرگذاری آن را اندازه‌گیری کرده و کیفیت آن را بهبود بخشیم.
ما همچنین اطلاعاتی که شما قبلاً در مورد خود و دوستان‌تان ارائه کرده‌اید را یکجا جمع‌آوری می‌کنیم. برای مثال، ممکن است ما این اطلاعات را کنار هم گذاریم تا معلوم شود که ما باید کدام یک از دوستان‌تان را در News Feed شما قرار دهیم، و یا اینکه به شما پیشنهاد کنیم که برای تصاویر ارسالی خود چه برچسبی را در نظر بگیرید. ما از طریق جی‌پی‌اس اطلاعات شهر کنونی شما و نیز دیگر اطلاعات مکانی‌تان را که از شما داریم جمع‌آوری می‌کنیم تا به عنوان مثال به شما و دوستان‌تان در مورد افراد یا رویدادهای پیرامون‌تان اطلاع‌رسانی کنیم، یا مطالبی را به شما ارائه دهیم که ممکن است شما به آنها علاقه داشته باشید. همچنین به منظور ارائه آگهی‌های مناسب شما، اطلاعات‌تان را جمع‌آوری می‌کنیم.
شکایت از فیس‌بوک
تاکنون شکایات مختلفی از این شبکه اجتماعی شده است. در یکی از این شکایات، دولت پاکستان به نشانه اعتراض به اقدام یکی از کاربران آلمانی این شبکه در برپایی کمپینی با نام «روز همگانی تصویر کشیدن از محمد» سایت این شبکه را در کشور خود فیلتر کرد. در این کمپین توهین‌آمیز، مقدسات مسلمانان به سخره گرفته شد و از کاربران فیس‌بوک خواسته شد تا هر یک از دید خود تصویری برای پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) رسم کنند و آن را به اشتراک بگذارند. شرکت‌کنندگان در این کمپین، برای پیامبر اسلام تصاویر مختلفی، از اشیا گرفته تا انسان،‌ ترسیم کردند. فیس‌بوک در پاسخ به این اعتراض، صفحه مربوط به این کمپین را تنها برای کشورها پاکستان و هند فیلتر کرد. در ادامه پس از گسترش اعتراضات مردم مسلمان به این صفحه فیس‌بوک، این شرکت ظاهرا مجبور شد تا آن را حذف کند.
ایده‌پردازان اولیه فیس‌بوک
البته بر اساس گزارش برنامه «60 دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، نخستین کسانی که ایده تاسیس چنین شبکه‌ای را دادند دو برادر دوقلو به نام‌های تیلر و کامرون ویکلی‌ووس بودند. به گفته آنها، ابتدا قرار بود مارک با آنها در انجام این پروژه همکاری کند، اما در طول کار وی به آنها خیانت کرده و این پروژه را به نام خود به ثبت رساند.
گذشته از اظهارات این دو برادر، آنچه مسلم است این است که حتی مارک زوکربرگ نیز به تنهایی نمی‌توانست دست به تاسیس چنین شرکت و شبکه‌ای آن هم در سطح جهانی بزند. هر کشور و حکومتی برای خود یک سری قواعد و قوانین خاصی دارد و اگر سیستم حاکم متوجه شود که شخصی یا گروهی در حال به مخاطره انداختن سیستم و ایجاد مشکلات امنیت ملی برای آن است، به صورت خودکار آن فرد یا شرکت را کنار زده و اجازه نمی‌دهد تا بتواند رشد کند، مگر اینکه آن فرد و یا گروه خواسته‌ها و نیازهای سیستم را نیز لحاظ کند.
از طرف دیگر، آن چه هم اکنون بر همگان مبرهن است این است که نظام اقتصادی آمریکا بر پایه سرمایه‌گذاران یهودی برپا گشته و می‌چرخد. با توجه به این که مارک نیز در خانواده‌ای یهودی رشد کرده است، بی‌شک سازمان‌های یهودی و نیز دولت آمریکا نیز در تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی نقش داشته‌اند. با در نظر گرفتن اظهارات مقامات سیا مبنی بر اینکه این سازمان از اطلاعات ارزشمند و بی‌شماری که کاربران کشورهای مختلف به صورت رایگان در فیس‌بوک قرار می‌دهند‌ نهایت استفاده را می‌برد، کاملاً مشخص است که دولت و سازمان‌های جاسوسی آمریکا در تاسیس، راه‌اندازی، و مدیریت این شبکه بزرگ اجتماعی نقش بسزایی داشته و دارند.
در نهایت می‌توان گفت که هرچند تعامل با افراد آشنا و نا‌آشنا و اشتراک‌گذاری اطلاعات خود با آنها می‌تواند فوایدی هم داشته باشد، اما بی‌شک سوءاستفاده‌هایی که از این اطلاعات خصوصی می‌تواند شود نیز بسیار زیاد است. به هر حال، تصمیم نهایی با خود شماست که به عنوان یک کاربر اینترنت به چه شکل و به چه نحوی از شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، توییتر، وان‌بی، گوگل پلاس، مای اسپیس، و غیره استفاده کنید تا از اطلاعاتی که خود شما با دستان خودتان در اختیار دیگران گذاشته‌اید سوءاستفاده نشود.
منبع : ورلد آی تی



RE: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - zende76 - 2012/08/18 09:33 PM

Angry_smileyAngry_smileyAngry_smileyAngry_smileyAngry_smiley


RE: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - AMIN72 - 2017/02/25 04:13 PM

تاثیرات شبکه های اجتماعی برای روابط عمومی یک سازمان



رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند تا مصرف‌کنندگان به طور مداوم با روابط عمومی شرکت‌ها در تماس باشند و البته مهم نیست در چه زمانی از شبانه روز این روابط برقرار می‌شود. وجود رسانه‌های اجتماعی باعث شده که هیچ وقت این ارتباط میان مصرف‌کنندگان و کمپانی‌ها قطع نشود. اما این که چگونه تعامل سازنده میان مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها بوجود بیایید، بستگی به توانمندی روابط عمومی آن شرکت دارد.

به منظور حفظ یک تصویر عمومی مثبت، روابط عمومی هر شرکت میبایست راه‌حل‌های مناسبی داشته باشد تا بتواند با هرگونه مشکل به صورت خاص و موردی برخورد کنند. در میان مدل‌های مختلف برقراری ارتباط، باید بهترین راهکار برای وارد بازی شدن انتخاب شود و مسئول روابط عمومی باید فهم درستی از کانال‌های ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم مانند وبلاگ، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب داشته باشد و بتواند از بهترین راه بیشترین مخاطب را به دست بیاورد

با توجه به دسترسی آسان و ارزان مخاطبین به شبکه‌های اجتماعی ، این آسانترین راه برای روابط عمومی است تا به اطلاعات بازار هدف دست یابد و بدین ترتیب از سلیقه مخاطبین و انتظارات انها باخبر شوند و بعد از تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات، فرصت‌های جدیدی را برای مخاطبینی فراهم کنند که قبلا از سلیقه انها بی‌خبر بودند. علاوه بر این اشترک‌گذاری اطلاعات برای روابط عمومی، به مراتب بازخورد بهتری در زمینه معرفی برند و محصولات به بازار هدف را انجام می‌دهد و همین‌طور برای مخاطبین آسان‌ترین راه ممکن را ایجاد می‌کند تا اطلاعات لازم را کسب نمایند. نه تنها این اطلاعات به راحتی در اختیار روابط عمومی قرار می‌گیرد، بلکه به راحتی می‌توان دسترسی به این اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان برای شما ممکن شود و به یک منبع اصلی برای ترویج پوشش رسانه‌ای بالقوه، برای دیگر برندها نیز تبدیل شود.اگر مشتاق هستید در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر بدانید همین حالا در خبرنامه بلاگ‌اد عضو شوید. در این مرحله، برنامه ای مدون و همراه با جزئیات بسیار نوشته می شود، در این برنامه جامعه هدف و مخاطبین بازاریابی شما مشخص شود، تعداد و نحوه ارائه مطالب مشخص شود، نحوه به روزرسانی مجموعه های اجتماعی مشخص شده و همچنین از همه مهمتر اهداف این بازاریابی مشخص و نحوه وصول به آنها را برای شما تشریح می کنیم. در این بخش همه فعالیت ها و اهداف روشن و واضح هستند و در اختیار شما قرار می گیرند.

اینکه چندین سایت برتر را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک برای شما مناسب است کار خیلی سختی به حساب نمی‌آید. حتی صرف یک یا دو ساعت در هفته کافی است تا ببینید که کدام سایت را بیشتر دوست دارید و با اهداف تجاری‌تان سازگاری بیشتری دارد. دل‌گروسو می‌گوید: «طبیعت ویروس‌مانند شبکه‌های اجتماعی واقعاً عجیب و غریب است. می‌توان با استفاده از این شبکه‌ها در مدت زمانی بسیار کوتاه توجه بسیار زیای را به خود جلب کرد.»
دل‌گروسو اعتقاد دارد که بهترین سایت برای شبکه‌سازی و منابع انسانی LinkedIn‌ است. او می‌گوید: «در این سایت ابتدا باید چیزی مانند روزمة کاری ساخت و سپس می‌توان از طریق آن به افراد حرفه‌ای که افکار مشابه دارند متصل شد. اگر از این سایت با دقت و به‌صورت گزینشی استفاده شود، می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای یافتن شرکای تجاری، مشتریان مناسب، یا حضور شخصی و سازمانی در محیط وب باشد.»
اما آقای دل‌گروسو برای یافتن مخاطبان گسترده‌تر، فیس‌بوک را توصیه می‌کند: «حتماً در فیس‌بوک عضو گروهی که به کسب‌‌وکارتان مربوط است شوید، تا از دیدگاه مردم درباره آن آگاهی یابید. با این کار تمام حاشیه‌ها را دور زده و تعامل خود با مشتریان‌تان را روی موضوع اصلی متمرکز نگه‌داشته‌اید.»
ریک جولیان، مدیرعامل و مدیر ارشد نوآوری در Quo Valdis است و ادعا دارد که از سرمایه‌گذاری یک ساله خود در شبکه‌های اجتماعی بازخورد مناسبی گرفته است. او می‌گوید: «این کار یک صورت انسانی برای کسب‌وکارتان درست می‌کند و باعث می‌شود که دیگران بدانند تعامل با شما چگونه خواهد بود. وقتی همه چیز یکسان باشد مردم ترجیح می‌دهند با کسی تعامل داشته باشند که به نظرشان جالب‌‌تر می‌رسد.»


برای به ثمر نشستن هر برنامه ای می بایست، آیین نامه ای تدوین گردد، این آیین نامه باید به نحوی باشد که تمامی فعالیت های موجود در این بازاریابی شبکه های اجتماعی را پوشش دهد. آیین نامه ای برای برنامه ای که ارائه شده نیز تنظیم می گردد. در این آیین نامه سعی بر این است تا کلیه موارد و نحوه سنجش و ارزیابی برنامه مشخص شود و برنامه گزارش دهی کاملا مشخص و مدون باشد. چرا که در غیر اینصورت اجرای برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی امری بی فایده است. در اجرای برنامه های بازاریابی شبکه های اجتماعی گزارش دهی و همراهی شما از اصول ابتدایی و اولیه شرکت ما خواهد بود.


RE: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - AMIN72 - 2017/02/25 04:15 PM

با پذیرش این اصول، چالشها و تلاشها برای تحول و تکامل در اغلب زمینه ها و از جمله تبلیغات آینده معنا و مفهوم تازه ای پیدا کرده اند. یکی از پرسشها ی مهم تبلیغات آینده ، پیش نیاز ها و عناصر و عوامل لازم برای موفقیت اینگونه تبلیغات است.در این مقاله ضمن تعریف از "ارتباطات اثربخش" راهکارهایی برای افزایش تاثیرات مثبت و سازنده تبلیغات اسلامی معرفی می‏شود .
● ارتباطات اثربخش
از نظر اصطلاح مدیریتی «ارتباط اثربخش‏» ارتباطی است که در آن بین منظور ارسال کننده پیام و آنچه که گیرنده پیام، دریافت می‏کند تفاوتی وجود نداشته باشد; در حالی که در بسیاری از موارد، در انتقال پیام به مخاطب، میان آنچه مورد نظر فرستنده پیام است‏با آنچه که گیرنده دریافت می‏کند، تفاوت وجود دارد . از طرف دیگر، باید توجه داشت که اگر پیام، به حرکت و واکنش مناسب مخاطب، منجر شود، علامت اثربخش بودن آن پیام خواهد بود .
به نظر می‏رسد عواملی که ذیلا مطرح می‏شود، هم می‏تواند میزان تفاوت ذهنیت فرستنده پیام و گیرنده را کاهش دهد و هم انگیزه‏ای برای عمل مخاطب پیام باشد . و در یک کلام این عوامل می‏تواند تا حدود زیادی، تبلیغات و ارتباطات روحانیون را در جامعه، اثربخش و مؤثر کند:
۱) هماهنگی میان گفتار و عمل
اخبار تبلیغات :اگر مبلغین، علاقه داشته باشند که مردم پیامهایی را که از طرف آنها تبیین می‏شود، به طور صحیح و مؤثر دریافت کنند و به آن جامه عمل بپوشانند; باید خود آنها، قبل از دیگران به محتوای کلامشان پایبند باشند . به عنوان مثال; اگر گوینده‏ای مخاطبین خود را به نظم و دقت در کارها سفارش کند، ولی خودش در عمل، انسان منظم و دقیقی نباشد; این دوگانگی در گفتار و عمل موجب می‏شود که افراد، ارزشی برای پیام و گفتار او قائل نشوند; اما پایبندی گوینده به نظم و دقت، آنها را علاقه‏مند به این دو خصلت می‏کند .
اساسا اشتباه برخی از روحانیون در این است که برای گفتن و نوشتن و دستورالعمل، بیش از اندازه ارزش قائل هستند و از آن انتظار دارند، و در نتیجه از گوش افراد، نیز بیش از اندازه انتظار دارند و فکر می‏کنند همین که معارف دین را از طریق سخنرانی یا کتاب، تشریح کردند و مردم آگاهی یافتند، جامعه اصلاح می‏شود; لذا هنگامی که در عمل، انتظار آنها محقق نشد، ناراحت می‏شوند و ناله و فغان می‏کنند و می‏گویند:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
در حالی که واقعیت این است که سخن اگر از جان برون آید، لاجرم بر دل نشیند، وگرنه از گوش شنونده تجاوز نمی‏کند . علی علیه السلام می‏فرماید: «الکلمة اذا خرجت من القلب وقعت فی القلب واذا خرجت من اللسان لم تتجاوز الاذان; (۱) هنگامی که سخن از قلب خارج شود در قلب وارد می‏شود و هنگامی که [تنها] از زبان خارج شود از گوشها تجاوز نمی‏کند .»
آری اگر کلام، پیام روح انسان باشد و از دل برخیزد، در دل نفوذ می‏کند، ولی اگر پیام روح نباشد و فقط لفظی باشد که بر زبان جاری می‏شود، نمی‏تواند تاثیر عملی در وجود مخاطب ایجاد کند .
بررسی زندگی پیشوایان دین - که پیام الهی را برای مردم بیان می‏کردند - نشان می‏دهد که آنها نه تنها به محتوای پیام و گفتار خود عمل می‏کردند، بلکه در عمل نسبت‏به دیگران پیشقدم بودند، و به همین جهت‏بود که کلام و پیام آنها تا اعماق جان افراد نفوذ می‏کرد و قلب و احساسات بشر را تحت تصرف خویش در می‏آورد .
امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام زیبایی، روش و سیره خود را اینچنین بیان می‏فرماید: «ایها الناس انی والله ما احثکم علی طاعة الا واسبقکم الیها ولا انهاکم عن معصیة الا واتناهی قبلکم عنها; ای مردم! به خدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی وادار نمی‏کنم مگر اینکه خودم پیش از شما آن را انجام می‏دهم و شما را از معصیتی نهی نمی‏کنم مگر اینکه خودم پیش از شما از آن کناره‏گیری می‏نمایم .» (۲)
۲) خیرخواهی نسبت‏به مردم
یکی از عواملی که می‏تواند اثربخشی کلام گویندگان مذهبی را افزایش دهد، خیرخواهی و دلسوزی نسبت‏به افراد جامعه است; بر مبلغین لازم است در کنار تبلیغ معارف دینی، به مصالح و مشکلات مردم توجه داشته باشند .
برخی از روحانیون در موقع تنظیم سخنرانی خود، تنها نفع و مصلحت‏شخصی را در نظر می‏گیرند و اصلا خود را در فضای ناراحتیها و مشکلات مردم قرار نمی‏دهند و جالب اینکه انتظار دارند مخاطبین آنها موبه‏مو به سخنان آنها عمل کنند; در حالی که انسانی که گرفتار انواع و اقسام ناراحتی است، معمولا هیچ‏گونه تمرکزی برای شنیدن کلام دیگران ندارد، تا چه رسد به اینکه به آنها عمل کند .
اساسا اسلام، روابط بین مربی و مردم را به گونه‏ای می‏پسندد که کسی که نقش هدایت جامعه را به عهده می‏گیرد، براساس خیرخواهی و دلسوزی با افراد رفتار کند، و مردم، نیز براساس عشق و محبت، گوش جان به مربی خود بسپرند و در جاهایی که لازم است از او پیروی کنند . اگر روحانیون انتظار چنین عشق و محبتی را از مخاطبین خود دارند، باید هر چه بیشتر خیرخواه آنها باشند; زیرا همین خیرخواهی است که بذر محبت را در دل افراد می‏پاشد . حضرت علی علیه السلام این واقعیت را در یک جمله کوتاه اینگونه مطرح می‏فرماید:
«النصیحة تثمر الود; خیرخواهی محبت را به ارمغان می‏آورد .» (۳)
روحانی نمی‏تواند نسبت‏به مشکلات روحی و معنوی، و نیز گرفتاریهای مادی زندگی مردم بی‏تفاوت باشد . او بسان پدر در خانواده است; در نتیجه همان‏گونه که پدر نسبت‏به سرنوشت فرزندانش و روحیه و عواطف و ناراحتیهای آنها حساس است و تمامی هم خود را صرف رفع گرفتاریها و تامین نیازهای روحی و عاطفی آنان می‏کند; روحانی نیز باید در قبال مردم، احساس مسئولیت پدرانه داشته باشد و آنها را همچون فرزندان خود، مورد توجه قرار دهد و به امور آنها رسیدگی کند .
مسئله خیرخواهی مبلغین و رسیدگی به مشکلات افراد، بدین معنا نیست که روحانی صبر کند تا مشکلات بزرگی برای آنها پیش آید و آنگاه در جهت رفع آنها به یاری افراد بشتابد; بلکه توجه نمودن و رسیدگی کردن به مشکلات جزئی مردم، نیز این احساس را در آنها به وجود می‏آورد که روحانی به آنان علاقه‏مند است و توجه خاصی به تک‏تک افراد دارد، حتی گاهی یک دلجویی و احوالپرسی ساده می‏تواند تاثیر شگرفی در روحیه مردم بگذارد و آنها را جذب مسجد و جلسات مذهبی کند .
مردم باید احساس کنند که روحانی در غم و شادی آنها شریک است، مثلا هنگامی که جوان نجیبی برای تشکیل زندگی دچار نارسایی اقتصادی است، واقعا ببیند روحانی محل برای حل مشکل او به تکاپو می‏افتد، یا مثلا فرد دیگری که جویای شغل است، احساس کند که روحانی به فکر حل مشکل اوست . حقیقتا می‏توان ادعا کرد که یک روحانی دلسوز با مدیریتی قوی می‏تواند با صرف وقت نه چندان زیاد، توسط افراد خیر محل، قسمت قابل توجهی از این مشکلات اقتصادی، اخلاقی، خانوادگی و فرهنگی را برطرف کند، و از این رهگذر گذشته از اینکه به وظیفه اسلامی خود عمل کرده است، افراد جامعه را نسبت‏به روحانیت و دین خوشبین سازد .
۳) موقعیت‏سنجی
مبلغان باید به این نکته توجه داشته باشند که در همه موقعیتها نمی‏توان با یک سبک و اسلوب سخن گفت; بلکه مدیریت تبلیغ اقتضا می‏کند که انسان گاهی پیام خود را به صورت شفاهی مطرح کند، در بعضی از شرایط، پیام کتبی مؤثر و اثربخش است، در برخی از موارد کلام باید حالت هیجانی و خطابی داشته باشد و گاهی برعکس، پیام به صورت موعظه و نصیحت می‏تواند تاثیرگذار باشد; حتی گاهی لازم است که پیام، آمیخته باملامت و توبیخ باشد .
«سرعت، حجم، طنین صدا و مکثهای سخنران، می‏تواند به درک نکات اصلی پیام کمک کند . با تاکید بر کلمات، مکث کردن قبل از بیان یک نکته، یا بالا بردن صدا به هنگام بیان یک مطلب، سخنران بر اهمیت آن نکته یا مطلب تاکید می‏کند .» (۴)
یک بررسی اجمالی نسبت‏به سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج‏البلاغه - که حاوی پیامهای مختلف اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی و ... است - نشان می‏دهد که ایشان با توجه به موقعیت‏شناسی، کلام خود را ایراد می‏کردند . آری آنجا که میدان، میدان موعظه و نصیحت است، آنگونه سخن می‏گوید که آنان که به سخن او گوش می‏کردند، سخت تحت تاثیر قرار می‏گرفتند، مواعظ وی دلها را می‏لرزاند و اشکها را جاری می‏ساخت . آنجا که عرصه، عرصه جهاد و مبارزه است، آنگونه سخن می‏راند که عشق به شهادت و مبارزه در راه خدا را در دل پیروان خود زنده می‏کرد، و همین‏طور در هر موقعیتی هماهنگ با آن ایراد سخن می‏کرد .
وارد شدن در این بحث‏به صورت همه جانبه و کامل، در حوصله این نوشتار نیست; ولی از باب نمونه - ضمن تبیین تفاوت موعظه با خطابه - برخی از سخنان موعظه‏ای و خطابی حضرت، با توجه به موقعیتهای متفاوتشان مطرح می‏شود:
خطابه برای تهییج و بی‏تاب کردن احساسات است و موعظه برای رام ساختن و تحت تسلط در آوردن آن . خطابه آنجا به کار می‏آید که احساسات، خمود و راکد است و موعظه آنجا ضرورت پیدا می‏کند که شهوات و احساسات، خودسرانه عمل می‏کنند . خطابه، احساسات غیرت، سلحشوری، عزت‏طلبی، مردانگی، کرامت، نیکوکاری و خدمت را به جوش می‏آورد و به دنبال آن، حرکت و جنبش را ایجاد می‏کند; ولی موعظه جوششها و هیجانهای بی‏جا را خاموش می‏نماید .
خطابه و موعظه، هر دو ضروری و لازم است . در نهج‏البلاغه از هر دو استفاده شده است . خطابه‏های مهیج امیرالمؤمنین علیه السلام در موقعی ایراد شده است که احساسات باید برافروخته شود و طوفانی به وجود آید و بنیادی ظالمانه برکنده شود، آنچنان که در جنگ صفین، در آغاز برخورد با معاویه، خطابه‏ای مهیج و آتشین ایراد کرد .


واقعیت این است که با توجه به جهانی شدن بازارها، تجارت الکترونیک آزادسازی مبادلات بین المللی ، توسعه فراگیر اطلاعات و ارتباطات ، اقتصاد بدون مرز ودموکراسی بازرگانی و دادوستد بین المللی از طریق اینترنت و سرانجام رقابتی شدن فعالیت ها و کسب و کارها دیگر نمیتوان انتظار داشت که با افکار ، رفتار و ابزارهای گذشته به آینده ای مطلوب در زمینه ها و حوزه های گوناگون و از جمله مدیریت بازاریابی و تبلیغات نوین دست یافت.

اگر چه تعاریف زیادی برای تبلیغ ارائه شده است، اما به نظر نگارنده (( تبلیغ، ارتباط و ابلاغی است چند منظوره و جهت دار برای تغییر )) که هر واژه آن دارای معنا و مفهومی خاص است و به شرح زیر می باشند:
تبلیغ نوعی ارتباط است بنابراین یکی از مهمترین ویژگی های هر نوع تبلیغ ، ایجاد، تقویت و حفظ ارتباط با انسانها و مخاطبین گوناگون است و به همین دلیل آشنائی با ابزارها و روشهای جدید شناخت مخاطبین و چگونگی ارتباط با آنها اولین ویژگی و مهارت هر نوع فعالیت تبلیغاتی آینده است. آگاهی از چگونگی ارتباط های الکترونیکی و یا ارتباط مستقیم حضوری و غیر حضوری با مخاطبین جدید یکی از نکات مهم در تبلیغات آینده است.
تبلیغ نوعی ابلاغ است که به شکلهای مختلف ارائه میشود و لازم است تا ابعاد گوناگون آن مورد توجه قرار گیرد. ماهیت و چگونگی ابلاغ کردن یک موضوع یا پیام نقش مهمی در اثر بخشی و ثمر بخشی تبلیغ دارد. سبک و ساختار تبلیغات آینده و چگونگی ابلاغ پیامها با توجه به فعالیت ها تغییر خواهند کرد و آشنائی با سبکهای نوین تاثیر ابلاغ ها را بیشتر می کند. ابلاغ متفاوت و متمایز که نشانه هائی از تازگی داشته باشد بطور قطع توجه گروه های زیادی را به خود جلب خواهد کرد.
تبلیغ چند منظوره است و اهداف گوناگونی را دنبال میکند مانند آگاه کردن ، آموزش ، ترغیب ، تشویق ، تحریک ، دعوت ، یادآوری ، بازآوری و تحکیم و متقاعد ساختن که در ادبیات بازاریابی و تبلیغات آنها را تبلیغات آگاه کننده ، دعوت کننده، تحکیم کننده ، یاد آوری کننده تطبیقی و مقایسه ای می نامند و هر یک شیوه ها و سبکها و ابزارهای خاص خود را می طلبد. هر اندازه قلمرو فعالیت گسترش می یابد و رقابت بیشتر میشود اهداف نیز متنوع تر و دستیابی به آنها دشوارتر میگردد.
تبلیغ جهت دار است و بنابراین نیازمند مسیر و مقصدی معین میباشد تا بتواند در همان جهت دنبال شود. چگونگی رسیدن به مقصد و جهت گیری در تبلیغات بیانگر استراتژی تبلیغات میباشد. استراتژی تبلیغات آینده باید (( آینده تبلیغات را تعریف ، ترسیم و تدوین نماید تا تبلیغات هدفمند ، جهت دار بوده و منابع و عوامل تبلیغ بدرستی تخصیص یابند.
تبلیغ برای تغییر است. هدف نهائی هر تبلیغ ایجاد تغییر در بسیاری از زمینه هاو عوامل مانند تغییر در نگرش ، بینش ، دانش و رفتار مخاطبین و تغییر جایگاه ها و پایگاه ها می باشد.
سعی کنید از راهکار تبلیغاتی استفاده کنید که پیام تبلیغاتی شما را در گستردگی زیادی نمایش دهند. نمایش بیشتر بنر شما، بازدید بیشتر از کسب و کار شما خواهد بود.
از شبکه هایی که گزارش های روشن و شفاف میدهند استفاده کنید. شما اطلاعات و گزارش های جامع روزانه ای را در شبکه تبلیغات شامل تعداد نمایش بنر، تعداد کلیک ها ، انواع کلیکها، نام وب سایت های مرجع، نسبت نمایش به کلیک، و ده ها آمار دیگر که شمارا در مدیریت کمپ تبلیغاتی تان کمک میکند، دریافت میکنید.
ابزار تبلیغاتی که از آن استفاده میکنید بشناسید. تبلیغات متنی با تبلیغات تصویری تاثیرات متفاوتی دارند. پیام تبلیغاتی شما باید خلاقانه بر اساس نوع ابزار طراحی گردد.
با انواع هزینه های تبلیغاتی آشنا باشید. آیا شما به خاطر نمایش هزینه میدهید یا به ازای هر کلیک؟ حتما برای کمپ خود بودجه حداکثر روزانه تعریف کنید تا هزینه های کمپ خود را کنترل کنید
تجربه بزرگترین مزیتی است که شما در هر کمپین بدست می آورید. شاید حتی ارزش آن از مشتریان بدست آمده هم بیشتر باشد. شروع کمپین را با هزینه کم انجام دهید. پیام های تبلیغاتی و بودجه روزانه خود را تغییر دهید تا بهترین آنها را پیدا کنید. سپس بودجه کمپ را به میزان دلخواه افزایش دهید.
آیا استفاده از هر 3 راهکار ضروری است؟ جواب این سوال منفی است. شما می توانید از یک یا دو راهکار در جهت هدف خود استفاده کنید. در واقع، ممکن است یکی از این روشها در مورد بخصوص شما و نتیجه ای که می خواهید بگیرید، به کار نیاید. ویژگی این 3 مورد این است که در عین سادگی حداکثر تأثیر را دارند. به ساختار این مقاله نگاه کنید. فرض کنید که این مقاله مقدمه ای برای شروع یک سخنرانی در مورد فروش در یک شرکت بزرگ صنعتی بود. من از مسائل مربوط به آن صنعت خاص سخن نگفتم، بلکه صحبت خود را از این سوال شروع کردم که آیا شما از این 3 راهکار برای فروش استفاده می کنید؟ و به این ترتیب توجه شما را به خود جلب کردم. شما نیز در صحبت کردن با افراد مختلف می توانید از همین روش استفاده کنید. ضمناً این کارها نه فقط برای پیامهای شفاهی بلکه در هر خبرنامه، تبلیغات، وب سایت و هر مکانی که شانس جذب مشتریان جدید وجود دارد، قابل استفاده هستند


RE: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - AMIN72 - 2017/02/25 04:17 PM

کسب و کارهای کوچک همیشه به دنبال روش‌های هوشمندانه و کم هزینه برای تبلیغات تجاری خود هستند. اما این کسب و کارها چگونه می‌توانند در این بازار انبوه و شلوغ که از تبلیغات پر زرق و برق و پیام‌های تجاری پر هزینه انباشته شده، رقابت کنند؟ خوشبختانه، هنوز هم چند روش رایگان و کم هزینه برای ارتقای کسب و کارتان وجود دارد. با کمی خیالپردازی و ترفند، می‌توانید از همان نتایج تبلیغات بزرگ بهره مند شوید. در ادامه، چندین روش رایگان و کم هزینه برای تبلیغ تجارت معرفی شده اند:
نحوه‌ی استفاده از Help A Reporter Out را یاد بگیرید.

Help A Reporter Out یک روش رایگان برای معرفی عمومی تجارت شماست. این کار از طریق ثبت نام به عنوان “expert source” یا “منبع متخصص” برای گزارشگرهایی که به دنبال سوژه‌ی مصاحبه هستند، عملی می‌شود. هر زمان که به سوالی از طرف یک گزارشگر در HARO برخوردید که با مهارت‌ها و تخصص شما همخوانی دارد، می‌توانید طرز تفکر خود را به اشتراک بگذارید. با این روش، تبلیغات تجاری شما در جوامع آنلاین مختلف دیده می‌شود؛ علاوه بر این، می‌توانید تجارت خود را به عنوان یک متخصص در صنعت مورد نظر، معرفی کنید.
به جای بیزنس کارت، از ماگ یا لیوان‌هایی استفاده کنید و اطلاعات شرکت را از طریق آنها به نمایش بگذارید.

همه جا از کارت‌های تجاری انباشته شده است که گاهی مردم را خسته می‌کند و باعث می‌شود که آنها را دور بیاندازند. یک ماگ با اطلاعات شرکت که روی آن به تصویر کشیده شده، همیشه قابل مشاهده است.

commercial advertisements
یادداشت‌های تشکر را به صورت کارت پستال ارسال کنید.

از آخرین باری که برای مشتری مورد علاقه‌ی خود، یادداشت تشکر ارسال کردید، چقدر می‌گذرد؟ برای خرید چند عکس رنگارنگ یا کارت پستال، کمی هزینه کنید و لوگوی تجاری، عکس و سایر محتواهای مربوط به شرکت را روی آنها چاپ کنید. این یادداشت‌های تشکر شخصی سازی شده، به مشتریان شما یادآوری می‌کند که از یک تجارت واقعی و افراد واقعی خرید می‌کنند. با مشتریان خود در سطوح انسانی ارتباط برقرار کنید.


RE: موسس واقعی فیس بوک کیست ؟ - AMIN72 - 2018/06/12 12:49 PM

«فیس‌بوک» شبکه محبوب گردشگران

«فیس‌بوک از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا است که گردشگران براساس ایده‌ها و نظرات موجود در این شبکه، برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند.»

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایش «گردشگری الکترونیکی ایران» از صبح امروز در هتل آزادی تهران آغاز شد تا در پنل‌های تخصصی به چالش‌ها و نیازهای گردشگری الکترونیکی ایران پرداخته شود. در این همایش دو روزه، مقاله‌هایی درباره‌ی نقش تجهیزات الکترونیکی هوشمند در توسعه‌ی گردشگری، راهکارهای امنیت در گردشگری الکترونیکی، نقش تجارت الکترونیک در بهبود گردشگری ایران، تأثیر امکانات IT هتل و وب‌سایت بر نظر کاربران، چالش‌های خدمات الکترونیکی در کسب‌وکارهای گردشگری، نقش اینترنت در جذب گردشگر، گردشگری الکترونیکی ایران: روند‌های جهانی و چشم‌انداز، پیش‌بینی نگرش دانشجویان صنعت گردشگری نسبت به خدمات الکترونیکی، تحلیل ساختار اطلاعات گردشگری جنوب شرق، تبلیغات الکترونیکی در صنعت گردشگری و زیرساخت‌های گردشگری الکترونیک ارائه می‌شوند.

همچنین در پنل‌هایی، چالش‌های هتل‌داری و میزبانی الکترونیکی، مقاصد گردشگری الکترونیکی، خدمات مسافرتی و تورگردانی الکترونیکی بررسی می‌شود.

اشکان بروج - کارشناس ارشد حوزه‌ی گردشگری - در این همایش با بیان این‌که در نخستین صفحه‌ی گوگل با جست‌وجوی واژه‌ی «سفر به ایران» هیچ سایت ایرانی پیدا نمی‌شود که اطلاعاتی درباره‌ی گردشگری داشته باشد، اظهار کرد: در نخستین صفحه‌ی گوگل، اولین مطلبی که پیدا می‌شود، به اخطارهای وزارت خارجه‌ی برخی کشورها درباره‌ی سفر به ایران مربوط است. پس از آن، مطلب ویکی‌تراول دیده می‌شود و بعد هم ماجراهای مربوط به وقایع پس از انتخابات سال 1388. البته بعد از همه‌ی این مطالب به سایت Irantrip می‌رسیم که اطلاعات آن بسیار ضعیف است و برای گردشگران خارجی که می‌خواهند بدانند چطور می‌توانند به ایران سفر کنند یا چگونه باید هتل یا بلیت هواپیما رزرو کنند، هیچ جذابیتی ندارد.

او سپس به موضوع‌هایی که در کنفرانس گردشگری که به‌تازگی در کشور مالزی برگزار شد، اشاره و بیان کرد: نوآوری، بهره‌ بردن از تکنولوژی و همراهی دولت‌ها، سه موضوعی بودند که در آن کنفرانس روی آن‌ها تأکید شد. در واقع، ما از دو بخش آخر (بهره‌ بردن از تکنولوژی و همراهی دولت‌ها) تقریبا بی‌بهره هستیم و باید بگویم، مسوولان لطفا به این مسائل توجه کنند.

این کارشناس گردشگری همچنین به گزارشی که سال 2012 با عنوان آینده‌ی دیجیتال در آمریکا تهیه شده است، اشاره کرد و گفت:‌ براساس این گزارش، در سال 2012 میلادی 86 درصد مردم آمریکا از اینترنت استفاده می‌کردند و 78 درصد خریدها به‌صورت آن‌لاین انجام می‌شد. این دنیایی است که با آن روبه‌رو هستیم. براساس اطلاعات همین گزارش، از میان 10 محصولی که خرید آن‌ها آن‌لاین انجام شده «سفر» با 66 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این آمارها به‌خوبی جایگاه گردشگری الکترونیک را نشان می‌دهند.

بروج در ادامه‌ی سخنرانش که مقاله‌ای را با موضوع «تجهیزات الکترونیکی هوشمند در توسعه‌ی گردشگری» ارائه می‌کرد، افزود:‌ در این همایش، باید روی چهار محور محتوا، ارتباطات گروهی و متقابل، شبکه‌های اجتماعی و تجهیزات هوشمند متمرکز شویم، چون این‌ها آینده‌ی گردشگری دنیا را رقم می‌زنند.

او سپس با توضیح درباره‌ی هریک از این محورها، به دو شبکه‌ی اجتماعی که از دیدگاه او، از جمله‌ی محبوب‌ترین شبکه‌ها برای ایده‌ دادن به گردشگران هستند، اشاره و اظهار کرد: Tripadvaisor از محبوب‌ترین این شبکه‌ها است و 93 درصد گردشگران بین‌المللی براساس ایده‌ها و نظرات این سایت، برای سفر تصمیم می‌گیرند و 90 درصد همان گردشگران به‌نظر بقیه‌ی کاربران درباره‌ی ایده‌ها، مقاصد و خدمات، بویژه در بخش هتل، اعتماد می‌کنند.

وی ادامه داد: «فیس‌بوک» نیز یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای گردشگران است که متأسفانه دسترسی ما در ایران به آن سخت است. این شبکه از محبوب‌ترین شبکه‌هایی است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های گردشگری بسیاری از کشورها از جمله آلمان، اتریش و سوییس در آن صفحه‌ای ویژه برای سفر دارند. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.

او همچنین به وجود شبکه‌ی اجتماعی دیگری برای کاربران چینی اشاره کرد و گفت:‌ sinavaibel شبکه‌ای است که 1 / 2 میلیون نفر کاربر چینی، برنامه‌های سفر خارجی خود را براساس اطلاعات آن تنظیم می‌کنند.

این راهنمای تورهای گردشگری تأکید کرد: دیگر، دوره‌ی ایمیل‌ فرستادن گذشته است، باید در برنامه‌های دیگری که ارتباط ما را با گردشگران برقرار و دائمی می‌کند، حاضر باشیم. دیگر، محتوای وب‌سایت‌ها برای ما کافی نیست، بلکه باید محتوایی را ایجاد کنیم که قابل جابه‌جایی در میان ابزارهای ارتباطی باشد.

بروج در ادامه‌ی سخنانش با تمرکز روی موضوع تأثیر smartphon‌ها و تبلت‌ها در بازاریابی دنیا و همچنین جذب مخاطب و گردشگران، اظهار کرد: براساس تحقیقی که سال 2013 انجام شد، 70 درصد بازار در اختیار این ابزارهای هوشمند است که روزبه‌روز هم رشد می‌کنند و باید مسوولان ما حواس‌شان به آن‌ها باشد. باید وب‌سایت‌ها اصلی مانند نیلگام طوری طراحی شوند که نسخه‌ی موبایلی داشته باشند و برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که در تمام ابزارهای هوشمند قابل نمایش باشند.

او سپس به تحقیق دیگری که در دو قطب گردشگری الکترونیک دنیا، یعنی آمریکا و انگلیس انجام شده است، اشاره و بیان کرد: تحقیقی که روی میزان استفاده از موبایل (تبلت، فبلت و smartphon) در این کشورها انجام شده است، نشان می‌دهد در آمریکا هشت درصد مردم از تبلت و پنج درصد آن‌ها از تلفن‌های موبایل هوشمند و در انگلیس پنج درصد مردم از تبلت و سه درصد از تلفن‌های موبایل هوشمند برای اهداف گردشگری خود استفاده می‌کنند.

بروج با نگاهی به وضعیت ایران در این حوزه، افزود: در ایران، کارهایی آغاز شده که برای ادامه‌ی آن‌ها فقط به حمایت و کمی سرمایه‌گذاری از سوی دولت نیاز داریم. 75 نرم‌افزار و برنامه‌ی فارسی در زمینه‌ی سفر وجود دارند که لازم است تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، نصرالله جهانگرد - معاون وزیر و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات - نیز در این همایش با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با کارگزاران گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور تهیه طرحی در حوزه گردشگری الکترونیک، گفت: ما حاضریم امکانات پرسرعتی را به آژانس‌ها و کارگزاران گردشگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اختصاص دهیم.

او در ادامه اظهار کرد: به‌عنوان یک شهروند، وقتی به بسیاری از سایت‌های اینترنتی برای گرفتن خدماتی مانند رزرو بلیت هواپیما و هتل مراجعه می‌کنم، معمولا با اطلاعاتی ناقص یا ناکافی مواجه می‌شوم، به همین خاطر باید کیفیت این بخش افزایش یابد.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات با اشاره به سفر حدود یک‌میلیارد نفر گردشگر در جهان، این پرسش را مطرح کرد که سهم ما از این تعداد چقدر است؟ و در ادامه گفت: فکر می‌کنم ما بیشتر، کشوری گردشگرفرست هستیم و باید برای این موضوع، فکری کنیم.

او در ادامه، به پوشش موبایلی در دنیا اشاره کرد و افزود: درصد زیادی از کشورهای دنیا، پوشش کامل موبایلی پیدا کرده‌اند، البته شاید مناطق محرومی باشند که پوشش موبایلی نداشته باشند. تقریبا نیمی از مردم جهان هم به اینترنت دسترسی دارند و در ایران نیز با وجود مشکلات تکنیکی و سرعت، بیش از 60 درصد جمعیت، یعنی بیش از 45میلیون نفر کاربر به اینترنت دسترسی دارند، این یعنی امکانات لازم برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد. در برنامه‌ی دولت نیز افزایش پهنای باند در دستور است.

جهانگرد ادامه داد: در گردشگری با کمبود منابع اطلاعاتی مواجه هستیم و فکر می‌کنم می‌توانیم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی برای ارتقای بازار و تولید کمک کنیم و پیشنهاد می‌کنم جامعه‌ی تخصصی دنبال پروژه‌هایی باشد که منابع اطلاعاتی وسیع‌تری را تولید کنند تا سبب رونق این کسب‌وکار و بهره‌مندی از خدمات گردشگری شود.

وی همچنین به نقص فروش‌های اینترنتی بلیت هواپیما و قطار اشاره کرد و گفت: این بخش نیز به ارتقا نیاز دارد. به هر حال قرار است در فضای اینترنتی و کانکشن‌ها، به سطح بالاتری متصل شویم و تلاش می‌کنیم سرویس وب 2 را که یک نسل بالاتر از اینترنت است، در فضای بازار ایران فعال‌تر کنیم تا همه‌ در گوشی‌های موبایل خود، خدمات بهتر و کامل‌تری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی‌خوشخو - رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کمیته‌ی علمی کنفرانس گردشگری الکترونیک ایران - نیز در این مراسم اظهار کرد:‌ شاید مشکلاتی در کشور وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از حوزه‌ی IT بیشتر و بهتر در گردشگری استفاده کنیم.

او سپس به ضعف‌های موجود در گردشگری الکترونیکی اشاره و اضافه کرد: نبود شبکه‌ی یکپارچه در کشور، نبود امکانات قوی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کمبود افراد متخصص در حوزه‌ی مربوط، تجربه‌ی کم مدیران سیاست‌گذار در گردشگری مخصوصا گردشگری الکترونیکی از جمله‌ی این ضعف‌ها است که باید برطرف شوند.